* ינואר 2022 *

שותפינו ההורים

החודש נהננו ממגוון פעילויות הקשורות לחודש שבט, החל מציון ראש חודש, תהליכי זריעה ושתילה, משחקי טריוויה לטו בשבט, חידונים, אומנויות ושעשועונים ולקינוח הפנינג שמח עם משאית קק"ל.

במקביל לחגיגות טו בשבט נהננו משלג שהובא אלינו מהחרמון, חגגנו ימי הולדת לילידי החודש ולמדנו על אף אתגרי הקורונה, בכיתות ובמרחבי חוץ שונים ומעניינים שאפשרו למידה משמעותית ורלוונטית לחיים.

תודה לתלמידים המקסימים שלנו שמגלים סקרנות ונהנים מעושר הלמידה והפעילויות וכמובן לצוות בית הספר על הגמישות והיצירתיות ברמת התכנים ואמצעי ההוראה.

חודש טוב ובריאות איתנה לכולם,

רחל

ראש חודש שבט

חכמים דורשים את ראשי התיבות: "שנתבשר בשורות טובות".
חודש שבט מסמל את תחילת השנה החקלאית. הפרחים מתחילים להוציא ניצנים ופריחה מחודשת, עצי ההדר מתחילים ללבלב ומתרבים פרחי הבר בשלל צבעים המרנינים את הלב.

כמו בכל חודש, גם החודש ציינו בחדר המורים את ראש חודש בפינוקים לצוות, בהרבה הערכה ואהבה.

"נובי גוד" ויום הולדת לאלכס

החודש חגגנו את השנה האזרחית החדשה 2022 בסגנון "נובי גוד" עפ"י המסורת של יוצאי ברית המועצות. זהו חג חילוני, צבעוני ומלא מוסיקה.
את האירוע ציינו בשני מחזורים – שכבה צעירה ומתבגרת, ושכבה בוגרת.
התלמידים רקדו, שרו וצפו בהצגה של "סבא כפור" והמכשפה "בבייגה". תודה ענקית לאנה ופרח על המוסיקה, האביזרים והרעיונות.
כמו כן, במסגרת החגיגות, חגגנו לאלכס מכתת אתי יום הולדת 21. תודה ענקית לאוקסנה, אמא של אלכס ומקסים, על ההשקעה הענקית.
מזל טוב אלכס יקר, מאחלים לך בריאות איתנה והרבה אושר.
תודות לכל הצוות שסייע להצלחת החגיגות ותחילת שנת 2022 הכי מוארת שאפשר.

פיני וסרבילי – מורה למדעים ואחראי האירוע.

מהנעשה בכיתות האם

כיתת קלרה ואורטל

מופע  בזום של ד"ר מולקולה – כיתות קלרה ואורטל השתתפו בהופעה של ד"ר מולקולה בזום, ההופעה היתה עבור כל ילדי קרית שמונה הלומדים בבתי הספר ובבידודים מהבתים.
הכנו מראש חומץ, אבקת סודה לשתיה, כפפה כוס וכפית.
המופע התחיל בהיכרות עם ד"ר מולקולה ניסוי של ערבוב צבעים,
התלמידים גילו כי כאשר מערבבים את הצבע הצהוב עם הצבע הכחול נוצר הצבע הירוק.
ביצענו ניסוי מעניין שבו הצלחנו לנפח כפפה באמצעות חומץ סודה לשתיה, התלמידים התנסו בכיתה וזה היה מלהיב.
ד"ר מולקולה הראה לנו תמונה בה מסתתרים מספר בעלי חיים והיה עלינו לזהות את בעלי החיים המסתתרים.
היה מאוד מרגש כשהוא נתן לתלמידים שלנו לענות במהלך השידור וכשכולם צפו בהם משתתפים.
השיעור היה מאוד מעניין, מיוחד ומלהיב.
התלמידים היו סקרנים, הביעו עניין והנאה והרגישו תחושת הצלחה וביטחון מול כולם.

קלרה אוחיון – מחנכת

 

גם  כיתת איילה שמיאן השתתפה בפעילות מדעית בזום, בה לקחו חלק כל תלמידי קריית שמונה.
ד"ר מולקולה הדגים את ניסוי הכפפה המתנפחת וכולנו התנסינו יחד עימו בקסם הנפלא שקרה מול עיננו – מעט חומץ וסודה לשתייה, והרי לכולנו כפפה מתנפחת. הפעולה נוצרה מתגובה כימית של שילוב החומרים.
מוזמנים לנסות בבית יחד עם ההורים.

איילה שמיאן – מחנכת

כיתת פלורי

בשיעור של"ח, שמוליק המורה המחיש לתלמידים איך המים מגיעים מהר החרמון לנחלים דן, חצבני ובניאס ובסוף הם מסיימים את מסלולם לאגם הכינרת.

פלורי אזולאי – מחנכת

כיתת יסמין

תרגיל ארצי – במסגרת תרגיל ארצי של ירי טילים, תלמידי כיתתנו היו אחראים ביחד עם אודי על התרגיל. התלמידים סיירו ברחבי ביה"ס ובדקו שכולם פועלים לפי ההנחיות. הם נהגו בבגרות ותפקדו מעולה. כל הכבוד ותודה רבה על העזרה.

אימוני טניס – אחת לשבוע אנו נפגשים עם שאול מדריך הטניס, לשיעור מהנה ומאתגר. אנו לומדים מיומנויות חשובות, מפעילים את הגוף, משפרים את הקואורדינציה, שיווי המשקל, התמצאות במרחב ושליטה בחלקי הגוף השונים. שמים דגש על מיומנויות חברתיות, שיתוף פעולה ועבודת צוות, תוך הנאה ומוסיקה כייפית וקצבית. מצפים ומחכים בכל שבוע לאימון.

יסמין דרעי – מחנכת

זרעים של שמחה וברכה בכיתת נירית

לכבוד חג טו' בשבט
קיבלנו מתמר זיקרי עציץ ממוחזר לשתילה.
התלמידים הוסיפו לעציץ אדמה, טמנו זרעי חמניה, השקו אותו והניחו במקום מואר.
חג שמח
כיתת נירית

כיתת איילה שמיאן

בדירת ההכשרה התלמידים לומדים מיומנויות שונות, ביניהן את מיומנויות המטבח. באחד המפגשים, בהנחיית דפנה, למדו להכין סלט פירות. 

התלמידים בקיאים בתהליכים וברצף ואף מיישמים את הנלמד בבתיהם.

איילה שמיאן – מחנכת

סיכום פעילות תל חי עם כיתת איריס

מדי שבוע תלמידי כיתת איריס, כיתת תאיר ותלמידי תכנית המחוננים של מכללת תל חי נפגשו בבית הספר לפעילויות משותפות וזאת במטרה ליצור קשרים חברתיים והיכרות מעמיקה. החודש, לצערנו, הקורונה הובילה להפסקת המפגשים עד יחלוף זעם. תלמידי תל חי סיכמו את החוויה וכתבו: "השהות שלנו בפרויקט רננים-תל חי היה עבורנו חוויה חד פעמית, זכינו להכיר תלמידים ותלמידות מאוד מיוחדים ולאט לאט החוויה הפכה להיות יותר ויותר טבעית וגרמה לנו להתחבר יותר. הפעילויות שנהננו בהן במיוחד היו הכנת כדורי השוקולד והכנת פמוטי הנרות לחנוכה".
"הכרנו חברים לחיים, מקווים שנצליח לשמור על קשר ולהיפגש למרות שהקורונה די שיבשה את התוכניות! מאחלים לכם המשך שנה מהנה ובריאה!"

איריס נוב – מחנכת

כיתת עירית והודיה חוזרת לזום

הקורונה הרימה שוב את ראשה ואנחנו חזרנו להיפגש בזום ובוידאו של הווצטאפ. 
מי בבית בגלל בידוד או מחלה ומי בכיתה, השתדלנו לשאול כל אחד מה נשמע ולשמור על קשר אחד עם השנייה. 
נאחל לכולנו בריאות איתנה ובתקווה שנחזור להיפגש כולנו פנים מול פנים בכיתה.

עירית פודהרסט – מחנכת
 

כיתת יוני

תלמידי הכיתה יוצאים אחת לשבוע לשיעור של"ח בהובלת המורה שמוליק. החודש למדו על הכנת נייר בעת העתיקה ועל שיטות להכנת תיבה מצמחים.
בשיעורי נגרות עם המורה ניר, התלמידים בנו בסדנה ספסל לטובת תלמידי בית הספר.

יוני פרץ – מחנך

כיתת רמה

ביום העבודה תלמידי כיתתי התחילו ללמוד מיומנויות לחיי עצמאות: מיון קניות במקרר ובארונות המטבח, קיפול מצעים, הפעלת מכונת כביסה ועוד.
רבקה הדגימה לתלמידות קיפול בגדים. המשיכו לתרגל גם בבית.

דפנה ורמה – מחנכות

למידת חוץ בכיתת אתי

לצד החוויות הלא נעימות שהביאה הקורונה, התפתחו אמצעי למידה חדשים. 

הצורך להימנע מהצטופפות בחלל סגור (כיתה) קידם את הלמידה ב"כיתת החוץ" (חצר בית הספר והסביבה הקרובה).
התלמידים לומדים בסביבת בית הספר את המקצועות השונים לדוגמא:
חינוך מתמטי – קריאת ספרות מלוחות רישוי של מכוניות, זיהוי צורות גיאומטריות בסביבה ויצירתן מאמצעים הפזורים בסביבה.
חינוך לשוני – זיהוי אותיות בשלטי רחוב.
התבוננות מודרכת – האזנה לצלילים בסביבה ושיומם, זיהוי חי, צומח ודומם ומיון לקטגוריות.
תרומה לקהילה – ניקוי סביבת בית הספר.

אתי אליהו – מחנכת

חג השלג בכיתת אילה אלמגור

ביום שני ה-31/1 הגיעה משאית עמוסה בשלג לבית ספרנו, באדיבותם הרבה של גיא ירמק וחמודי חטאר .

תלמידי הכיתה יצאו אל השלג ונהנו מאוד לחוש את השלג למרות הקור העז. בשובבות רבה החלו להשליך כדורי שלג האחד על השני ואף על הצוות.
תלמידה אחת שמעולם לא היתה בחרמון נרתעה מעט בהתחלה ולבסוף גם היא הצטרפה לחבורה. היא נהנתה כל כך ורצתה להביע את תודתה בכתיבת מכתב לגיא. 

אילה אלמגור – מחנכת

ממחשבה למציאות

החודש במסגרת השיעור 'ממחשבה למציאות' המשכנו לחקור את הפלסטיק ושימושיו ושכללנו את היצירות שיצרנו עד כה.
יהב ושי המשיכו לעבוד על הרולטה שבנו ממכסה פלסטיק ושילבו עבודה עם עץ על מנת לייצב אותה.
הרולטה הפכה להיות אטרקטיבית עוד יותר לאחר  שהתלמידים הפכו אותה למשחק לט"ו בשבט על ידי חיפוש שאלות לחידון טריוויה על החג וכתיבתן על כרטיסיות משחק.
לאחר מכן, ערכנו חידון ט"ו בשבט בכיתה יחד עם הרולטה והכרטיסיות, שהפך להצלחה מסחררת.

רותם – מורה למחשבים, אסנת – מורה לאמנות

פיזיוטרפיה עם הילה

שירה מכתת עירית בטיפול פיזיותרפיה, משתמשת במכשיר הנקרא Salute אשר עובד על חיזוק השרירים בעזרת גומיות מתוחות אשר מתנגדות לפעולת השרירים בזמן ההליכה ונותן תחושה עמוקה המגבירה את מודעות הגוף ואת שיווי המשקל.
המכשיר מתלבש על הגוף וניתן לשלב כל פעילות גופנית אפשרית, הליכה, עליית מדרגות ועוד וכך להגביר את יעילות הפעילות הגופנית ולחזק את השרירים בצורה מקסימלית במהלך הפעילות. בשיעור זה נעשה שילוב של המכשיר כאשר שירה עובדת בגינה עם פיני המורה לחקלאות.

הילה זורע – פיזיותרפיה

טיפול רגשי עם תמר

צוות רננים משתלם השנה בנושא "פסיכולוגיה חיובית".
לאחרונה, התחלנו לעבוד גם במפגשים הכיתתיים על תכנים אותם למדנו בהשתלמות. בכיתת אילה שמיאן בחרנו במערך שנקרא "הרשות להיות אנושי". במפגש דיברנו על חשיבות של קשר בינאישי פנים מול פנים, על מגוון רגשות (נעימים ופחות נעימים) ועל היכולת לשיים, לדבר ולבטא את הרגשות שלנו. בהמשך נכניס גם תכנים הקשורים למריבות ולסיטואציות חברתיות.

תמר לירם – מטפלת רגשית

מוסיקה עם עטרה

בחודש שעבר נחשפנו בכמה כיתות למוזיקה הקלאסית, התנסנו בנגינה על קלידים ואף תופפנו בכלי הקשה לצלילי יצירה של מוצארט.

למדנו בכיתת יוני ויסמין את השיר "מי האיש"  בעשרה בטבת.
וכמובן המקהלה המזרחית ממשיכה ללמוד שירים בערבית ובעברית הודות למורה באדר והתלמידים היקרים!
חורף נעים. 

עטרה – מורה למוסיקה

רננים חוגגים את ט"ו בשבט - קחו עצה מעץ

השנה בעקבות שנת השמיטה ציינו את טו בשבט בצורה קצת שונה. 
התחלנו בפעילות כיתתית על ייחודיותו של האילן : הנתינה שלו לטבע, לסביבה ולאחר.
בכניסה לבית הספר הוצב לוח "קחו עצה מעץ" –  כל תלמיד בחר את העצה שהוא לוקח מהעץ.
עמדו זקוף,
שתו הרבה מים,
העניקו מצילכם לאחרים,
היו מחוברים אל השורשים שלכם,
נסו לפרוח גם במקומות לא צפויים,
גלו עד כמה שאתם ייחודיים,
הכירו את היופי הטבעי שלכם,
השתדלו להפתיע,
היו מוקפים בחברים כמותכם,
תהנו מהפירות שצימחתם,
אל תשכחו להנות מהנוף.
התקיימו פעילויות נוספות – יצירה, הכנת סלט פירות, למידה על חלקי העץ, שיום פירות, שעשועונים, פעילויות חברתיות ועוד.
לקינוח, הגיעה אלינו משאית הירוקה של  קק"ל ששמחה וכיבדה אותנו בשירים, ריקודים, דגלים ושי לחג.
היה חג מוצלח ומהנה.

סיסי קריש – רכזת אירועים

ט"ו בשבט באמנות

לקראת ט"ו בשבט יצרנו מגוון יצירות. ציורים של עצים ומוביילים מחומרי טבע, אותם אספנו בעת הליכה מסביב לבית הספר.

אסנת שושן – מורה לאמנות

ט"ו בשבט עם המשאית הירוקה של קק"ל

רים דגש, אשת הקשר שלנו עם קק"ל, הפתיעה את תלמידי בית-הספר בהפעלה מדהימה עם המשאית של קק"ל. אנשים טובים הגיעו אלינו והפעילו את כולנו במיטב שירי ארץ ישראל ושירי ט"ו בשבט, ריקודי מעגלים וחלוקה של דגלונים לתלמידים. השמחה הייתה גדולה.
תודה לרים ולצוות הנפלא! היה מרענן, מיוחד ומרגש. חג שמח גם לכם.

איילה שמיאן – מחנכת

משאית של שלג אצלנו ברננים

אנשים טובים באמצע הדרך…
כאשר החרמון פקוק ועמוס ואי אפשר להגיע אליו, כאשר הקורונה משתוללת וצריך לשמור על מרחקים והימנעות מהתקהלויות, אנשים טובים עושים קסמים ומביאים את החרמון לתלמידי רננים. תודה ענקית לחמודי חטאר ממג'דל שמס ולגיא ירמק התותח, על ששימחתם את התלמידים שלנו והבאתם להם את החרמון לבית הספר. תודה ענקית!

אודי סוסן – מחנך

מועדון הבוגרים "בית גשר"

החודש נפגשנו למגוון פעילויות פנים וחוץ מהנות במועדון הבוגרים 'בית גשר'.
הסטודנטית אופיר העבירה פעילות בתחום הODT (משחקים קבוצתיים), דן הגיע אלינו לפעילות עם הכלבים, וקינחנו באימון כושר חוויתי בחדר הכושר "בי אקטיב" בקריית שמונה יחד עם המאמן עדי. 
נמשיך להנות ולצבור חווית גם בחודש הבאה!
הודיה איפרגן – רכזת המועדון

דניאלה חוגגת 18

דניאלה בחרה לחגוג את יום ההולדת שלה בכיתה במשחק חבילה עוברת, ריקודים ושיר שהיא שרה.
סיימנו בעוגה, פיצות ושתייה.
היה שמח!
תודה להרצליה ושמעון על הפינוקים,
מזל טוב דניאלה אהובה, מאחלים לך את כל הטוב שקיים.

אוהבים אותך – הצוות והתלמידים

תוצאות שאלון הורים

בשנה שעברה במסגרת הכשרתן הקהילתית של סטודנטיות ממכללת תל חי לעבודה סוציאלית בבית הספר, הועבר
שאלון להורים (בשפה העברית ובערבית). השאלון נבנה ביחד עם ד"ר ורד גולן מרצה  וחוקרת תחום מוגבלויות במכללה.
מטרת השאלון הייתה לבדוק את עמדות ההורים בנוגע לקשר עם בית הספר ומידת שביעות הרצון בתחומים שונים.

השאלון כלל 25 שאלות מתוכן 14 השאלות הראשונות התייחסו לנתונים דמוגרפיים ו11 האחרות התייחסו לקשר של ההורים עם בית הספר, מידת שיתוף של בית הספר עם ההורים, מידת השותפות של ההורים עם בית הספר, אופי הקשר ומעורבות ההורה בבית הספר ומידת הקשר של ההורים עם גורמי תמיכה.

מתוך כלל הורי בית הספר (100 תלמידים) ענו על השאלון כ-31 הורים.

מתוך נתוני הסקר עלה כי:

  • 90% מההורים, חשים שביעות רצון גבוהה מבית הספר והיחס שמקבל ילדם.
  • 90% מההורים, ענו כי צוות בית הספר מעדכן אותם במידה גבוהה לגבי טקסים ואירועים.
  • 90% מההורים, ענו כי בית הספר מעדכן במידה גבוהה ובאופן שוטף על התפקוד הרגשי, החברתי, הלימודי, ההתנהגותי ועל התוכנית לימודים אישית של ילדם (תל"א).
  • 85% מההורים, מרגישים שהם בעלי אחריות שווה לאחריות בית הספר בנוגע לקידום ילדם בתחום הלימודי, תפקוד עצמאי, הכנה לחיים ושילוב בקהילה. עם זאת, 65% מההורים דיווחו כי הם מעורבים במידה גבוהה בתל"א.
  • 95% מההורים מרגישים כי יש להם את האפשרות לפנות אל גורמי בית הספר במידת הצורך.
  • 74% ענו כי הם משתתפים או מעורבים במידה גבוהה בפעילויות מיוחדות.

 

שאלה נוספת בשאלון בדקה את מידת הקשר של הורי בית הספר עם גורמי תמיכה. מצאו כי 88% נעזרים במשפחה הגרעינית ,
63% נעזרים במשפחה המורחבת. לעומת זאת, ניתן לראות כי רק 22% מההורים ענו כי הם נעזרים בשירותי הרווחה ורק 10% משתתפים בקבוצות הורים. בנוסף, 15% מההורים אשר ענו על השאלון נעזרים בגורמי תמיכה נוספים.

לסיכום, מתוך השאלון אנו רואות כי ישנה חשיבות רבה לשותפות ההורים בבית הספר, לצורך מקסום התקדמות התלמיד בשלל התחומים והמרחבים. בנוסף, עולה כי ההורים מגלים רצון להיות בשותפות עם בית הספר, לקחת חלק בפעילויות הבית ספריות, כמו-כן, חשים אחריות בקידום ילדם בתחומים השונים.

תודה לצוות בית ספר, לרחל – המנהלת, לסיגל נחמני – יועצת בית הספר אשר מלווה את הסטודנטיות בהכשרה הקהילתית, לסטודנטיות משנה שעברה על בנייה והעברת השאלון, לד"ר ורד גולן על הסיוע המקצועי בבניית השאלון, לגברת אביטל בילר – מרצה בתל חי על הליווי .

תודה לוועד ההורים ולהורים על מענה על השאלון.

סתיו ברנשטיין ומיה דיקובן – סטודנטיות לעבודה סוציאלית במכללת תל-חי.

להתראות בחודש הבא,

רחל מזרחי
מנהלת בית-הספר